شاب ينجح فى حل مشكلة نقل طلاب الجامعة ومرور الدقهلية يسحب أتوبيساته

شاب ينجح فى حل مشكلة نقل طلاب الجامعة ومرور الدقهلية يسحب أتوبيساته

شاب ينجح فى حل مشكلة نقل طلاب الجامعة ومرور الدقهلية يسحب أتوبيساته

كتبت : شيماء العدل

قام الشاب هادي أحمد 24 سنة بفكرة توفير أتوبيسات خاصة لنقل الطلاب من مدينة دكرنس إلى الجامعة والعكس ، لمساعدة الطلاب وتوفير المواصلات والانتقال الآمن لهم ، وباسعار التكلفة .

قال هادي أنا شاب خريج كلية تجارة وطبعا مفيش شغل وأنا ورثت عن والدي الله يرحمه شركة اتوبيسات الشركة دي متأسسة من حوالي 30 سنة ، كان شغلها إنها توصل اللي مسافرين السعودية والأردن عن طريق المواني زي سفاجا والغردقة ونويبع أو حد بييجي يأجر الباص لرحلة .

وأضاف ” بعد الثورة الشغل دا قل جدا و مبقاش فيه حد بيروح ولا ييجي أصلا ، كنت انا وقتها في الجامعة ، وكنت بعاني من المواصلات وبتخانق علشان اركب وكانت المواصلات بهدله جدا ، ومن هنا جات فكرتي إن استخدم باصات الشركة في إنها توصل الطلبة من دكرنس لجامعة المنصورة والعكس باشتراك شهري رمزي يوفر للطالب عن المواصلات ونوفر ليهم الراحة والوقت ، وخدمة تليق بطلبة جامعيين .

وواصل “بدأت معايا ب 150 طالب وكل سنة كانت الشركه تتحسن عن اللي قبلها والطلبة بتزيد وعجبهم النظام لغايه ما وصلت ل 2000 طالب ودا بفضل الله ثم تعبنا ومجهودنا واحترامنا للناس ، ومن هنا بدأت مشاكلي مع شرطة مرور المنصورة بالتحديد وهي دي المشكلة الأساسية أنهم من 3 سنين كانوا بيوقفوا الباصات يأخدوا الرخص ويعملوا مخالفتين حموله بالأجر وتجوال داخل المدينة ، وهذه المخالفات غير صالحة لباص مرخص رحلات لأن الرحلات لها الحق أن تدخل أي مكان غير الأماكن السياحية وحمولة بالأجر طبعا مفيش الكلام دا لان الناس اصلا مشتركه بالشهر ” .

وأكد هادي أنا كنت بدفع مخالفات حوالي 4000 أو 5000 كل شهر لأنهم 15 باص ، ولكن ماحدث هذا العام شئ غريب فالمرور بيوقفوا الباص وينزلوا الطلبة ، ويطلع أمين الشرطة يقوله ودي الباص المرور ، أنا رخصي سليمة ومعايا تراخيص وكل حاجة معايا سليمة ليه ومش قادر أعرف أنا الباص بتاعي بيتسحب ليه ، ولحد دلوقتي اخدوا 5 باصات وطلبوا مني مدخلش من المدينة وبدخل من على الدائري بتاعها وانزل الطلبة بعيد عن الجامعة وهما مستحملين محدش بيتكلم علشان عارفين انهم مش بتوع بهدلة ” .

وطالب “هادي “المسئولين بحل المشكلة لأن هناك أكثر من 30 أسرة يعملون بالمشروع ، ومن الممكن أن تتشرد بيوتهم في حالة وقف المشروع.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

تعليقات facebook

تعليقات facebook

عن الكاتب

صوت بلدنا الاخباري

عدد المقالات : 4660

اكتب تعليق

© 2017 جميع الحقوق محفوظة لموقع صوت بلدنا الاخباري

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com